Saturday, August 22, 2015

Entri 11- Belailah Kalbu Moga Kesulitan Bukan Lagi Penghalang

Teks: Nur Sa'adah Zahari

Terlalu sukar untuk kita menjangka perjalanan hidup ini. Apa pun, biar pun dan bagaimana ia datang bagi kalbu yang sentiasa dibelai dengan keimanan pasti akan sentiasa tenang. Biarlah orng melihat itu sebagai petaka namun bagi hati yang tenang, ia tidaklah terlalu sakit untuk dikesalkan.

Sesungguhnya menjadi lumrah kehidupan, bukan semua yang dihajati akan tercapai. Sekiranya dapat kita semua akan menjadi takbur. Adakala sekuat mana pun kita berusaha, andai Dia tidak mengizinkan sesuatu itu tidak akan terjadi. Jika perlu menangis, menangislah...tetapi jangan terlalu lama kerana pintu kebahagiaan baru sentiasa terbuka untuk kita. InsyaAllah, yakinlah... ketentuan-NYA sentiasa sedia tersimpan sejak dahulu lagi. Kita hanyalah makluk penyempurna apa-apa yang telah ditentukannya.


“ Hidup ini ibarat pelangi. Tenangkanlah jiwa dengan ayat-ayat suci al-Quran, setiap cabaran yang dihadapi akan terasa kemanisan nikmatnya. ayuh, belailah kalbu dengan sujud kepada-NYA, moga Dia juga belai kita dengan rahmat-NYA. Marilah kita berusaha agar hati tidak mati, sekiranya hati mati maka tertutuplah pintu hati walaupun cukup senang, tetapi masih terasa deritanya...”

No comments:

Post a Comment