Sunday, August 23, 2015

Entri 13- Keajaiban Mudahnya Menjemput Rezeki

Teks: Nur Sa'adah Zahari
Foto: Nur Sa'adah Zahari

Setiap hari aku menjalani rutin harian seperti biasa. Setiap hari juga aku berharap akan memperolehi duit yang banyak. Tetapi harapan ku sia-sia. Keuntungan yang diperolehi hari-hari tidaklah seberapa, bukanlah tidak bersyukur tapi disebabkan kos sara hidup yang kian meningkat diriku terasa dibebani. Hendak berhutang lagi, hutang tersedia ada belum berbayar. “Ya Allah, betapa sedihnya hati ini mengharungi kehidupan seharian. Ujian apakah yang KAU berikan padaku.” Aku hanya tahu merintih kesedihan yang dialami.

Suatu hari aku berjalan-jalan di Pekan. Terdapat sebuah pesta buku sedang berlangsung. Tergerak hatiku untuk melihat sekelilingnya. Tiba- tiba aku terpandang sebuah buku Mudahnya Menjemput Rezeki. Aku membelek-belek buku itu, hatiku tertarik untuk memilikinya. Membaca tajuknya sudah membuatkan aku tertanya-tanya, apakah untuk mendapat rezeki sememangnya mudah? Bagaimana caranya? Tanpa berfikir panjang aku membeli buku tersebut dan ingin merungkai rahsia mudah untuk mendapat rezeki.

Alhamdulillah, aku tersedar rupa-rupanya masih banyak lagi perkara yang belum dilaksanakan iaitu tuntutan Allah. Banyak caranya untuk memperolahi rezeki yang diberkati Allah. Begitu mudah sekali untuk menjemput rezeki. Aku bertanya pada diriku, adakah aku lalai dalam mengutamakan solat? Bangunkah aku sepertiga malam untuk bertahajud? Pernahkah aku melakukan solat dhuha sebelum memulakan pekerjaan? Ringankah tanganku untuk bersedekah? Selalukah lidahku berzikir pada-NYA?


“Ya Allah, banyaknya kekurangan diriku, aku lalai dalam mengingtiMu, lalai dalam melaksanakan tuntutanMu, KAU ampunilah aku.” Akhirnya aku mulai sedar dan bertaubat pada-NYA. Aku ingin menjadi seorang yang istiqamah dalam melaksanakan tuntutan-NYA. Ya, aku ingin perolehi rezeki yang diberkatinya. Alhamdulillah, setelah melaksanakan apa yang tidak pernah dilakukan sebelum ini, hidupku berubah menjadi lebih baik. Aku tidak lagi dibebani dengan masalah kewangan. Setiap hari rezeki yang ku perolehi mencukupi. Syukur Alhamdulillah, betapa mudahnya untuk memperolehi rezekiMu Ya Allah.

**untuk dapatkan Buku MMR, boleh buat belian melalui saya Nur Sa'adah 01129693087

No comments:

Post a Comment