Monday, August 31, 2015

Entri 16- Kenapa Saya Ingin Berjaya?

Teks:Nur Sa'adah Zahari

Pengalaman menyertai Seminar Magnet Kekayaan dan Kejayaan Dr Azizan Osman banyak memberi manfaat kepada diriku. Aku berasa amat bertuah sekali kerana terbuka hati untuk turut serta dalam program beliau. Banyak tips yang diperolehi daripadanya untuk mencapai kejayaan. Jadi saya ingin kongsikan sedikit sebanyak ilmu yang diperolehi bersama anda semua.

Tips yang pertama ialah MESTI iaitu:
M- matlamat yang jelas
E- emosi
S- strategi
T- tindakan
I- impian

#Kita mestilah fokus apa yang kita kehendaki bukan apa yang kita tidak mahu.

Selain itu, terdapat pelbagai halangan yang menyebabkan seseorang itu tidak boleh berjaya. Kita MESTI menghapuskan kesemua halangan ini untuk mengecapi kejayaan. Antaranya ialah:
1. Ego (sombong)
2. Ragu-ragu
3. Takut
4. Rasa tidak layak
5. Rasa tidak yakin
6. Bertangguh
7. Suka beri alasan
8. Mudah terpengaruh
9. Malas
10. Tidak ada komitmen (kesungguhan)

#Setiap perkara yang kita buat juga MESTI ada keyakinan. Kita mesti yakin dengan setiap ilmu yang diperolehi, yakin dengan melihat, yakin dengan benar dan yakin dengan sempurna.

Akhir sekali, saya ingin kongsikan tips untuk mencapai kejayaan.
1. Setiap hari fokus matlamat anda...
#Tulis 10 matlamat yang hendak dicapai dalam tempoh terdekat
#Baca matlamat setiap hari. Mulakan dengan ayat...Saya TELAH mencapai....
2. Komited dengan matlamat (tindakan)
3. Tukar kawan yang boleh mendorong kita berjaya
4. Tapis pemikiran
5. Bakar keinginan anda (semangat)
6. Sentiasa belajar
7. Tingkatkan tenaga anda
8. Is now or never?
9. Jangan hirau orang kutuk
10. Hadapi cabaran dengan strategi yang betul


#Saya berharap ilmu yang dikongsikan ini dapat memberi manfaat kepada kita semua untuk diamalkan bersama bagi memperolehi kejayaan di dunia dan juga di akhirat. Marilah kita bersama-sama maju dalam perniagaan.

No comments:

Post a Comment