Monday, August 24, 2015

Entri 14- Aku Anak Tukang Jahit

Teks: Nur Sa'adah Zahari
Foto: Nur Sa'adah Zahari

Sejak dari bangku sekolah lagi aku sering membantu ibuku menjahit baju. Terutamanya apabila tiba musim perayaan. Pengalaman menjahit banyak memberi manfaat kepada diriku. Aku dapat menjana pendapatan sendiri dan dapat mempelajari ilmu tentang jahitan dari ibuku.

Setiap kali tiba musim perayaan aku akan membantu ibuku menjahit sembat di bawah baju dan hujung tangan. Aku juga belajar cara-cara menjahit mata lalat di leher baju. Dari situ aku menjana pendapatanku dan dapat membeli barang yang diingini.

Sehinggalah sekarang, walaupun aku belajar jauh, apabila pulang ke rumah sudah menjadi kebiasaan untuk aku membantu ibuku dan mengambil upah menjahit. Bagi diriku tidak rugi untuk kita mempelajari pelbagai ilmu. Selain membantu ibuku menjahit aku juga pernah cuba membuat perniagaan secara online. Aku mempromosi baju rekaan ibuku di media sosial. Alhamdulillah, rezeki yang tidak disangka, perniagaan secara online ini agak mendapat sambutan terutamanya di kalangan rakan-rakanku. Begitu juga dengan rakan media yang lain.

Baju yang dijual secara online

Pengalaman ketika menjalani latihan industri di pusat pengajian turut memberi manfaat kepada diriku. Aku berjaya mempromosi hasil kerja ibuku kepada pensyarah. Aku memdapat tempahan baju daripada beberapa orang pensyarah dan maklum balas yang positif. Mereka amat berpuas hati dengan hasil kerja ibuku. Aku berasa amat gembira sekali. Harapanku pada suatu hari nanti aku dapat memenuhi impian ibuku untuk membuka sebuah butik bagi memajukan lagi perniagaan ini. InsyaAllah. Amin.


No comments:

Post a Comment