Friday, August 14, 2015

Entri 4- Bagaimana usaha kita untuk mengendalikan takdir agar boleh bermanfaat terhadap kejayaan dunia perniagaan dan pekerjaan?

Teks: Nur Sa'adah Zahari

Solat Hajat mengajar kita untuk bersikap optimis terhadap hidup, tidak putus harapan dan mudah menyerah, memberi tumpuan sepenuhnya, fokus, jujur serta bertawakal. Disebabkan itu, usaha kita berhasil, kita tidak akan sombong kerana kita telah yakin bahawa Allah s.w.t. yang berada di sebalik kejayaan itu.  Antara usaha yang dapat kita lakukan untuk mengendalikan takdir supaya bermanfaat:

1. Kita harus mengubah paradigma ke arah lebih baik dan membina. Tidak akan ada perubahan dalam kehidupan jika kita tidak menggunakan daya usaha yang diberikan oleh Allah s.w.t.

2. Kita harus membiasakan diri untuk melakukan tindakan-tindakan progresif dalam hidup. Oleh itu, kita harus bekerja keras, bekerja cerdas, belajar serta pantang menyerah agar kebiasaan dapat mengubah hidup menjadi lebih baik.

3. Kita harus mengaplikasikan pengetahuan dalam perbuatan. Pola pemikiran yang bagus, positif, maju dan mahu berusaha akan menjadi sia-sia jika tidak sertai kemahuan.

4. Kita harus sedia mencapai kejayaan. Apa yang diperlukan ialah keberanian dalam menhadapi risiko, tegas, tekun dan pantang menyerah agar impian dapat dicapai.

No comments:

Post a Comment